Friday 11 January 2013

Give our best for our students..

Hujan mengiringi perjalanan ke sekolah pada hari ini. Kesejukan dalam perjalanan. Sepanjang lebih kurang 20 minit perjalanan dari rumah sewa ke sekolah. Namun saya sedar, ini adalah sebuah pengorbanan yang mesti dilalui oleh seorang guru. Saya mengerti, keadaan saya di sini tidaklah seteruk guru-guru lain di kawasan pedalaman. Syukur. Alhamdulillah..

Lopak-lopak air di atas jalan raya terpaksa diredah. Bonggol-bonggol tinggi juga terpaksa diterjah. Itulah keadaan jalan raya yang 'carik' di sana sini. Mujurlah, sebahagiannya telah dibaik pulih, sekurang-kurangnya dapat mengurangkan lompatan dan lambungan ketika memandu motorsikal.

Seronok melayan emosi di pagi hari. Menikmati hirupan udara segar sepanjang perjalanan terutamanya dalam keadaan cuaca yang baik. Mana tidaknya, di kiri dan kanan umpama lautan rimba kehijauan. Dipenuhi ladang-ladang sawit dan sawah padi nan kekuningan. Amat menggamit nostalgia di halaman bonda. Rindu.


Mengajar kanak-kanak sekolah rendah, bukan satu tugas yang mudah. Baru kini saya mengerti, besarnya jasa seorang guru yang mengajar saya mengenal huruf-huruf aksara, mengajar membaca dan menulis, mengajar mengira dan mengaji. Terima kasih cikgu! Thank you teacher! Syukran Mu'allim!


Berbunga-bunga hati saya mendapat balasan 'surat cinta' daripada murid-murid saya. Ya, mereka menghantar tugasan yang saya beri kepada mereka ke dalam kotak yang disediakan. Biarpun ada yang sudah koyak @ renyuk. Namun, mereka masih sudi membalasnya. Terharu!

Murid-murid Tahun 1, mengajak saya bermain permainan semalam. Saya menuruti kerana memang saya ingin mengulanginya. Jika itu yang mereka minta, kenapa tidak dipenuhi. Asalkan mereka belajar sesuatu daripada permainan itu. Saya lihat mereka seronok. Saya berasa puas.


Sekalipun mereka masih tidak mampu menguasainya sepenuhnya. Mungkin proses minda mereka sedikit lambat berbanding murid-murid yang lain. Maklumlah murid-murid 'pemulihan'. Perlu banyak bersabar. Mereka perlukan masa untuk memahami bukannya terus memaksa mereka memahami. Biarkanlah mereka belajar walaupun apa yang mereka dapat tidak sebanyak yang lain.

We just need to give our best. We can't force them to understand immediately! Opss sorry.. My broken English.. Nothing to say again. Whatever, we must to learn how to make our students give their attentions in our class. They have their own advantages that we never know if we give up with them in teaching..

My poor English. Sorry.. I hope you all understand.. Ok!


No comments:

Post a Comment