Wednesday 9 January 2013

Advice students so that they improve their attitudes in the future..

Pagi ini, menerima penerangan daripada guru pembimbing saya untuk urusan praktikum. Berbincang tentang perkara-perkara yang perlu disediakan semasa praktikum. Ianya meliputi jadual praktikum iaitu 8 waktu untuk subjek major dan 4  waktu untuk subjek minor serta penyediaan portfolio.

Kemudian, saya berurusan dengan kerani sekolah untuk mendapatkan maklumat sekolah bagi dimasukkan ke dalam portfolio praktikum nanti. Perkara pada masa yang terdekat adalah menghantar jadual waktu praktikum dan taqwim sekolah kepada pensyarah pembimbing. Saya sendiri perlu menentukan jadual pilihan saya.

Kelas pada hari ini bermula jam 9.30 pagi, iaitu bagi subjek Bahasa Arab 1. Saya mengajar murid huruf hijaiyyah dengan memperdengarkan bunyi-bunyi seperti bunyi binatang, alat muzik, kenderaan dan lain-lain. Fokusnya adalah huruf awal yang membentuk kalimah-kelimah bunyi tersebut.


Saya memberikan tugasan kerja rumah kepada murid-murid saya. Saya memberikan sampul surat yang berisi kertas tugasan kepada murid-murid dan berpesan kepada mereka supaya menyiapkannya di rumah dan mengembalikannya ke dalam kotak yang saya sediakan di bilik mengajar.


Selepas rehat, saya ditugaskan untuk 'sit in' murid-murid Tahun 6 menggantikan guru BM yang bercuti. Saya mengedarkan kertas A4 dan meminta mereka melukis. Tajuknya bebas. Saya memerhati lukisan mereka. Keadaan kelas terkawal. Murid-murid membuat kerja yang saya berikan kepada mereka.

Saya menegur dengan tegas pelajar Tahun 6 kerana masih bermain-main ketika membaca doa sebelum belajar. Saya rasa saya perlu begitu sekalipun saya tidak mengajar mereka agar mereka tahu kesilapan mereka. Saya berharap agar mereka mengubah sikap mereka kerana mereka akan menduduki UPSR pada tahun ini.

Hari ini cuaca mendung dan hujan. Saya hanya berehat di rumah pada hari ini..

"Wayar laptop saya rosak!".. Dugaan menghadapi praktikum.. Sabar. Allahu Rabbi.. Allahu akbar!!!


No comments:

Post a Comment