Saturday 5 January 2013

Today at school; go on and don't give up!


Murid-murid Tahun 2 amat memeningkan kepala. Kenakalan mereka semakin menjadi-jadi. Terasa sukar pula untuk mengawal kelas mereka. Berbeza dengan murid-murid Tahun 1. Satu cabaran buat guru pelatih seperti saya. Masih mencari kaedah terbaik bagi menanganinya. Pusing!

Pengajaran bagi subjek Pendidikan Islam Tahun 1 rasanya lebih baik. Murid-murid dapat mengikuti aktiviti P&P dengan baik. Sekalipun saya masih menggunakan kaedah pengajaran dan aktiviti pembelajaran yang hampir sama seperti semalam. Saya  melihat mereka seronok dan mereka melibatkan diri dalam aktiviti P&P pada hari ini.

Murid-murid Tahun 3, biarpun nampak main-main tetapi masih ada keinginan belajar. Amat berbeza dengan murid-murid Tahun 2. Cukup menguji kesabaran seorang guru terutamanya guru dalam latihan seperti saya. Dengan gelagat dan ragam yang pelbagai. Murid-murid yang saya boleh klasifikasikan termasuk dalam kumpulan hyperaktif. Dalam minda mereka mungkin nak main saja..

Hari ini pengajaran bagi Tahun 1, saya diperhati oleh guru j-QAF yang baru. Dia melihat cara-cara mengajar murid-murid 'pemulihan' yang diajar oleh saya. Saya mengajar seperti biasa sahaja. Mengajar murid-murid mengenal huruf hijaiyyah. Itulah yang paling asas.

Hari ini, jadual terbaru telah diterima. Insya-Allah akan bermula pada minggu hadapan. Subjek Pendidikan Islam Tahun 2 digugurkan dalam jadual saya dan diganti dengan subjek PSV Tahun 5. Satu-satunya subjek di luar bidang j-QAF yang akan diajar oleh saya. Seperti tahun lepas juga, diberi amanah untuk mengajar subjek PJK dan Muzik.

Banyak lagi tugasan Maktab yang belum diselesaikan. Insya-Allah akan cuba menyiapkannya dalam tempoh masa yang terdekat ini sebelum bermulanya sesi praktikum nanti. Mudah-mudahan ianya tidak menganggu perjalanan praktikum saya pada tahun ini.

Sabar dan terus bersabar. Fikir dan terus bertindak! Rancang dan cuba laksanakan sebaik mungkin. Tanpa mencuba kita tidak akan tahu di mana kelemahan kita. Cuba dan teruslah mencuba untuk mengatasi kelemahan yang ada. Teruskan perjuangan!

No comments:

Post a Comment