Monday 7 January 2013

Back to school..


Kembali ke sekolah selepas 2 hari bercuti mingguan, Sabtu dan Ahad. Pagi ini ada perhimpunan di sekolah. Rutin biasa pada sebelah pagi setiap hari Isnin sebelum jadual P&P bermula. PK HEM mengendalikan perhimpunan pada pagi ini, kerana badan pengawas sekolah masih belum dilantik. Kebiasaannya, badan pengawas yang akan mengendalikan acara perhimpunan mingguan sekolah.

PK HEM turut menyampaikan pesanan kepada murid-murid berkenaan pakaian sekolah yang perlu disediakan sekurang-kurangnya 2 pasang setiap murid. Begitu juga dengan kasut murid mesti mempunyai 2 padang agar murid-murid dapat menggantikan pakaian dengan pakaian yang satu lagi jika ianya basah dan kotor. PK HEM juga menyeru agar murid-murid sentiasa memerhati papan kenyataan di bahagian Hal Ehwal Murid yang disediakan di luar bilik guru. Beliau juga menasihati murid agar membawa bekalan dari rumah kerana makanan RMT masih belum bermula dan masih menunggu lampu hijau dari PPD.

Selepas itu, Guru Besar menyampaikan amanat kepada murid. Beliau mengingatkan kembali apa yang telah disampaikan oleh PK HEM. Beliau juga memberitahu murid-murid bahawa Kelas KAFA akan bermula pada minggu ini pada setiap hari Isnin, Selasa dan Khamis bermula jam 2.00 petang bagi murid tahun 2 hingga tahun 5 manakala kelas Tasmik bagi murid tahun 1 pada setiap hari Khamis jam 2.00 petang hingga 4.00 petang. Perhimpunan tamat jam 7.55 pagi.


Hari ini, saya tiada banyak kelas. Jadual pada hari ini hanya bagi subjek Pendidikan Islam Tahun 1 bermula jam 12.00 hingga 1.00 petang. Terasa amat boring pula menunggu untuk masuk ke kelas. Tiada pula diarahkan untuk aktiviti 'sit in' pada hari ini. Masa yang ada digunakan untuk menyediakan ABM bagi subjek Pendidikan Islam Tahun 1. Saya juga menghias bilik mengajar dengan melekatkan ABM yang saya gunakan pada minggu lepas di papan notis bagi menceriakan kelas. Sekurang-kurangnya ianya dapat membantu murid-murid mengenal huruf-huruf hijaiyyah dengan lebih baik.

Aktiviti P&P saya pada hari ini berjalan dengan lancar. Kelihatan murid-murid seronok mengikuti aktiviti P&P saya pada hari ini. Saya cuma menyediakan kad imbasan yang ditampalkan di papan hitam dan saya menyediakan kertas A4 kepada setiap orang murid dan 2 batang pen berwarna-warni kepada setiap mereka. Saya meminta mereka menulis huruf-huruf yang saya ajar pada kertas A4 yang disediakan sambil menyebut dan mengenal huruf tersebut. Kelihatan mereka amat seronok dengan aktiviti pada hari ini.

Try to be a good and creative teacher! Do something dan try to attract their focus in lesson session... Mudah-mudahan murid-murid dapat belajar dengan penuh minat dan memahami apa yang dipelajari dalam setiap sesi P&P..

See tomorrow.. Insya-Allah..

No comments:

Post a Comment