Friday 4 January 2013

Hari ini di sekolah..


Hari ini, pagi-pagi lagi terpampang di pintu masuk bilik guru. Senarai pengagihan waktu mengajar yang terbaru. Alhamdulillah.. Berkurang waktu mengajar seminggu dari 21 kepada 17 waktu sahaja. Lega rasanya hati ini kerana terasa keberatan dengan 21 waktu sebelum ini. Maklumlah akan bermula praktikum pada masa terdekat ini.

Sekalipun ada subjek yang bukan dalam bidang pengajian perlu diajar, namun mujurlah tidak banyak, cuma 2 waktu sahaja seminggu. Berikutan pengagihan tersebut, jadual waktu terbaru akan diagihkan pada masa terdekat. Berkemungkinan pada hari esok. Namun, saya perlu mengikuti jadual sebelum ini sehinggalah dimaklumkan oleh guru penyelaras jadual waktu.

Hari ini kelas bermula jam 9.00 pagi bagi subjek Pendidikan Islam Tahun 2. Mengajar surah al-Kafirun kepada murid-murid saya. Sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung selama 1 jam. Selepas itu, diteruskan lagi dengan subjek Bahasa Arab Tahun 2. 

Pada jam 11.00 pagi iaitu selepas waktu rehat, saya mengajar subjek Pendidikan Islam Tahun 1. Belajar mengenal huruf jawi. Alat bantu mengajar yang saya gunakan hanyalah kad imbasan yang berwarna-warni. Saya meminta murid menulis di papan hitam dan menunjukkan cara yang betul menulis huruf jawi. Saya membantu murid-murid menulis dengan mendampingi mereka sambil memegang tangan mereka dan sama-sama menulis huruf jawi yang diajar. Pengajaran berlangsung selama 1 jam.

Pada jam 12.00 tengah hari pula, saya mengajar subjek Bahasa Arab Tahun 3. Saya mengunakan papan hitam, menulis perkara yang diajar kepada murid. Saya meminta murid membaca dan mengulanginya. Saya memberi latihan kepada murid-murid. Pengajaran berlangsung selama 1 jam.

Hari ini adalah hari yang meletihkan bagi saya. Melayan karenah murid-murid saya. Saya berharap agar mereka dapat memahami pengajaran saya pada hari ini dengan baik. Saya akan cuba memperbaiki kelemahan saya dari semasa ke semasa dengan menggunakan aktiviti yang pelbagai dalam sesi pengajaran dan pembelajaran untuk kebaikan murid-murid saya.

Hari ini telah selesai. Esok bakal menjelma. Jumpa lagi! RPH..

No comments:

Post a Comment