Thursday 10 January 2013

What you give, you get back..

What you give, you get back!. Rasanya itulah yang boleh digambarkan oleh saya. Persediaan sebelum masuk ke kelas adalah amat penting. Merancang pengajaran adalah satu kewajipan dalam profession perguruan. Saya melihat respon daripada murid-murid melalui aktiviti P&P, saya rasa ianya lebih baik daripada sebelum ini. Murid-murid kelihatan lebih memberi tumpuan dan seronok dengan aktiviti yang dijalankan dan juga Bahan Bantu Mengajar yang disediakan.


Tidak tahu apa yang hendak saya ceritakan pada kali ini. Saya mengajak murid Tahun 1 bermain sambil menyebut huruf yang hampir sama bunyi. Saya seronok melihat mereka sekalipun mereka masih 'keliru' dengan sebutan huruf-huruf tertentu, tetapi mereka kelihatan berminat untuk belajar dan bermain sambil belajar. Mungkin begitulah cara mengajar golongan kanak-kanak.

Sekalipun ABM yang saya gunakan pada kali ini 'simple' sahaja, mungkin kerana kepelbagaian warnanya membuatkan ianya amat menarik. Dengan kudrat yang ada, saya cuba membuat sesuatu agar mereka lebih fokus untuk belajar dan kurang bermain dalam kelas semasa aktiviti P&P berlangsung. Saya begitu seronok bermain dengan kanak-kanak, memegang tangan mereka untuk menunjuk cara menulis yang betul, mendampingi mereka, serta melayan karenah mereka.


Melihat kanak-kanak yang bersih suci itu, melahir ketenangan dalam jiwa. Mereka tiada dosa yang terbeban di bahu mereka kerana mereka belum dipertanggungjawabkan lagi. Mereka bagaikan penghibur ketika di perantauan ini. Mengubat kerinduan pada warga di halaman bonda terutamanya pada anak-anak saudara. 

Guru perlu ada 'sesuatu' yang perlu dibawa ke bilik darjah. Sesuatu yang murid dapat lihat dan guna pakai  untuk aktiviti P&P mereka. Justeru, guru perlu berusaha menyediakannya sebelum melangkah ke dalam bilik darjah. Siapa pun guru, ingatlah amanah itu terlalu berat untuk hanya sambil lewa. Jadi, luangkan sedikit masa, merancang untuk kebaikan bersama. Kebaikan untuk murid-murid kita dan kebaikan buat diri kita.

Jika hanya sambil lewa, layakkah ucapan "Terima Kasih, Cikgu!" setiap kali sebelum melangkah meninggalkan bilik darjah untuk kita??? Ingatlah apa yang kita beri, kita akan dapat kembali. Jika tidak di dunia ini, mungkin di akhirat nanti..

No comments:

Post a Comment